Skip to main content
Kunde

Podtoppen

TJENESTER:

- Design
- Logo

Prosjektbeskrivelse

Podtoppen trengte en leverandør som kunne levere et solid design til deres nye, nasjonale podcast-toppliste. 

Podtoppen er Norges offisielle toppliste og måling av norske podkaster. Målingen eies og drives av en Styringsgruppe med representanter fra fem norske mediehus som har gått sammen om å starte og finansiere oppstarten av lista.

Fra podtoppen.no

Logo

Leveransen bestod av logo og design av nettside.

Logoen er enkel og består av en kombinasjon av symbol og navnet. Symbolet er satt sammen av play-knapper, som reflekterer godt podtoppen - nemlig avspillinger på digitale enheter. Samtidig symobliserer det hvordan topplisten består av podcaster som rykker opp og ned. Dermed rød ned-pil og grønn opp-pil.

De to trekantene brukes igjen flere steder på nettsiden og gir en sterk identitet. De kan også brukes i markedsføring og andre bilder, som vist under.

Design av nettside

Det var viktig for kunden med et moderne design som er enkelt å forstå og lese. Hovedbudskapet er listen over alle podcaster som leverer tall. Hver podcast har her en oversiktlig visning over navn, utgivelse, strømmetall og prosentvis endring fra forrige uke. Endringer presenteres med pilene fra logoen.

Hver podcast på listen har i tillegg sin egen landingsside som gir en kort beskrivelse, siste fem episoder, samt statistikken presentert som grafer. 

Farger og fonter

Farge-, fontvalg og grafiske elementer er valgt for å gi en dynamisk og positiv følelse. Mørk bakgrunn med lys tekst gir store kontraster og er behagelig å lese når det ikke gjelder lange sider med tekst. Fonten er tykk og gir uttrykk for identitet. Den er valgt ut på grunn av sin moderne form i bold, samtidig som den fungerer godt å lese i regular.